Myxomatose konijn

In 1896 is myxomatose voor het eerst gerapporteerd door de italiaanse microbioloog Sanarelli bij een konijn uit Uruguay. Het virus is geïsoleerd in de jaren dertig van de vorige eeuw. Het werd vervolgens in de jaren vijftig gebruikt als biologische bestrijding tegen konijnen in Australië en Frankrijk!! Vanuit Frankrijk heeft het zich razendsnel over Europa verspreid.

rabbit with myxy

Wat is myxomatose?

Een infectie ziekte veroorzaakt door een virus. Het tast vooral de huid (dus ook de ogen) aan. Via secundaire bacteriële besmetting krijgen de dieren ook longontsteking en andere infecties.

Hoe wordt het verspreid?

Via vliegen, vlooien, niet bijtende insecten, bedding en voer. De belangrijkste verspreiders zijn konijnenvlooien en muggen. Honden- en kattenvlooien kunnen ook drager van het virus zijn. Via uitscheiding (speeksel, wonden) kan het ook overgedragen worden via niet bijtende insecten, bedding en voer. Het virus kan maanden in insecten overleven, na besmetting treden de eerste ziekteverschijnselen binnen 8 dagen op, de meeste dieren overlijden binnen 14 dagen.

Hoe weet ik of mijn konijn myxomatose heeft?

De meest opvallende symptomen zijn zwelling van de lippen, oogleden en genitalia. Soms hebben zij koorts, algeheel ziek zijn, knobbels in de huid. Vaak duidelijk hoorbare, raspende ademhaling.

Er zijn twee vormen:

Acuut:

In eerste instantie is het konijn nog levendig, maar heeft soms wel al zwellingen aan lippen en/of oogleden.
Het konijn wordt snel apathisch, krijgt koorts en oogleden zwellen zo ver op dat hij niet meer kan zien. Eet echter wel nog steeds indien gevoerd.
Neusgaten gaan dicht zitten door de zwelling van de huid.
Er ontstaat longontsteking en het dier komt te overlijden.

Chronisch:

Het dier ontwikkelt forse zwelling (nodules) in de huid, myxoma’s genaamd, die in 10-15 dagen ontstaan, vooral op de oren, oogleden en voeten.
Deze zwellingen genezen en verdwijnen vrij snel weer.
50% van deze konijnen kan overleven na behandeling.

Kan mijn konijn behandeld worden?

Van de konijnen met de chronische, nodulaire vorm overleeft 50% met een goed, ondersteunende behandeling. Konijnen met de acute vorm overlijden allemaal binnen 14 dagen. Ook gevaccineerde konijnen kunnen de ziekte ontwikkelen, maar zij hebben meestal veel minder ernstige klachten en kunnen met goede zorg overleven. De genezing kan echter maanden duren. De behandeling bestaat uit ondersteuning in de vorm van oogdruppels, middelen om de spijsvertering op gang te houden, handmatig voeren ( zie ons artikel over dwangvoeren ), zorgen dat het dier schoon en droog blijft.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn konijn myxomatose krijgt?

Het wilde konijn is de grootste bron van infectie. Vermijden van contact is dus belangrijk. Denk hierbij ook aan uw grasveld, waar ’s nachts mogelijk wilde konijnen komen. Het virus is droogte en koude resistent, maar kan niet tegen hitten en vocht. Regelmatig goed schoonmaken van de behuizing met bijvoorbeeld bleek of soda is afdoende. Let wel op: dit is ook schdelijk voor uw konijn, dus goed naspoelen met water en goed laten drogen en luchten.
Goede bescherming tegen muggen en andere insecten kan ook helpen. Zorg dat de bedding goed droog en schoon is, dit voorkomt dat krijpende insecten er graag in gaan wonen.
Een goede vlooienbestrijding van honden en katten waarmee uw konijn in contact komt, is ook belangrijk.

Vaccinatie

Dit is de belangrijkste vorm van bescherming tegen deze ziekte. Er is een goed vaccin op de markt tegen myxomatose (Nobivac Myxo-RHD® tegen Myxomatose en VHD1). Dit vaccin geeft ook bescherming tegen een andere ziekte, VHD1. Immuniteit treedt op na drie weken. Een jaarlijkse hervaccinatie is nodig om bescherming te blijven garanderen. Daarnaast is het verstandig om ook tegen VHD2 te vaccineren.

Zie ook ons artikel over vaccineren en VHD