Koud water staart

Oftewel, hij kwispelt niet meer!

De koud water staart is een probleem dat we met name zien bij goed getrainde honden. Meestal treedt het op na zwemmen in koud water of trainen tijdens vorst.

Wat zijn de symptomen?

De hond laat zijn staart deels hangen. het eerste derde deel wordt meestal nog horizontaal gehouden, de rest hangt naar beneden en is niet te bewegen. De klachten treden binnen 24 uur na de inspanning op. De hond zal ook pijn hebben, met name bij aanraken van de staartbasis. Sommige honden weigeren om te gaan zitten.

Wat veroorzaakt koud water staart?

Dit is niet echt bekend, maar het wordt in verband gebracht met intensieve training (vooral bij ongetrainde honden), intensief jagen en zwemmen of baden in water dat te koud of te warm is. Er zijn ook meldingen dat lange transporten in benches het kunnen veroorzaken. We zien het vaker bij jonge honden dan bij oudere. De oorzaak is spierschade die ontstaat door zuurstoftekort en/of onvoldoende doorbloeding van de staartspieren. De spierschade leidt tot afsterven van spiercellen hetgeen de pijn veroorzaakt.

Welke honden zijn er gevoelig voor?

We zien het vooral bij staande jachthonden (pointers) en retrievers, en dan met name bij jong volwassen reuen. De meeste meldingen zijn van English Pointers, English setters, Foxhounds, Beagles, Labradors, Golden en Flatcoated retreivers.

Hoe wordt het behandeld?

Rust, warmte (ronde de staartbasis) en pijnstillers.

Hoe lang duurt het herstel?

De meeste honden herstellen binnen een paar dagen, soms duurt het een aantal weken. Bij ongeveer een derde van de honden treedt er recidief op, bij 16% zien we blijvende houdingsveranderingen in de staart.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal volstaat een lichamelijk onderzoek en het ras. Indien het geen van bovenstaande rassen betreft, dan kan de dierenarts besluiten om bloedonderzoek te doen (CK bepaling) en eventueel een röntgenfoto om fracturen of tumoren uit te sluiten. Verder kan ook een anaalklierabces of een prostaat probleem afwijkende staarthouding veroorzaken.

Kan ik het voorkomen?

Zorg dat de hond fit is aan het begin van het jachtseizoen. Let erop dat hij niet in ijskoud water zwemt, vooral bij jonge dieren. Voorkom excessieve inspanning, met name bij jonge honden.